ATEH

După nuvela lui Milorad Pavic Dicţionarul khazar
Regia: Petru Vutcărău
Scenografia: Tatiana Popescu
Pictor de costume: Tatiana Popescu
Coregrafia: Radu Poclitaru
Conducerea muzicală: Oleg Palymski

Premiera la Chişinău: 26 iunie 2005,  la Teatrul Naţional de Operă şi Balet al Republicii Moldova. 


Roluri şi interpreţi

ATEH

mezzo soprano


 

“În spatele creaţiei lui Gh.Ciobanu întotdeauna se află o imensă memorie culturală.Drept cheie a multitudinii de sensuri pot fi considerate, mai întîi de toate, asociaţiile extramuzicale enunţate în titlul sau în comentariile autorului”.

Irina Ciobanu-Suhomlin

Istoria creării

Pentru această creaţie, compozitorul a selectat 3 monologuri  ale lui Ateh din Dicţionarul KHAZAR de Milorad Pavic. Gh.Ciobanu  a intenţionat să creeze imaginea  unei femeii elevate ca caracter feminin din faimoasele opere. Ateh este prezentată în diferite ipostaze feminine, ca stăpînă, lider, actriţă, filosof şi, pur şi simplu, o femeie înţeleaptă. Pe lîngă  Ateh, prinţesă a unei etnii dispărute, în mono-operă participă şapte dansatori. Una din dansatoare exteriorizează lumea interioară a lui Ateh. Dansatorii în această creaţie au rolul corului din tragedia greacă antică. Expresivitatea muzicală, dramaturgia şi coregrafia sunt tratate în manieră modernă. Interpretarea este profund metaforică, provocînd diverse asociaţii. Spectacolul este pătruns de arhetipuri şi simboluri.

Ghenadie Ciobanu este adeptul metodei arhetipale în folosirea elementelor etnice în muzică.  Compozitorul însuşi menţionează în introducerea la mono-operă: „Am fost din totdeauna atras de muzica diferitor etnii. De această dată am explorat arhetipurile muzicii occidentale, în domeniul ritmului şi a înălţimilor sonore, analizînd sistemele muzicale din Asia Mică, Turcia,  din Balcani pînă în Caucaz şi stepele Asiei Centrale.” Spectacolul reprezintă un sistem de ritualuri, bazate pe mituri, legende şi credinţe. Este o combinaţie armonioasă a tradiţiei şi modernismului, a conceptului intelectual cu cel emoţional.

Prolog

„Cînd seara ne ia somnul toţi ne preschimbăm în actori şi fiecare din noi urcăm pe o altă scenă, ca să ne jucăm rolul.

Revelaţia I

„Am învăţat pe dinafară viaţa mamei mele şi-n fiecare dimineaţă, timp de o oră, intru în rolul ei în faţa oglinzii. Şi asta zi de zi, de ani de zile. În straiele mamei mele, cu evantaiul ei, pieptănată ca ea, împletindu-mi părul ca-ntr-un soi de bonetă de lînă. Mă dau drept ea şi-n faţa altora, pînă şi-n aşternutul iubitului. În momentele de voluptate eu nici nu mai exist, nu mai sunt eu, ci ea. Altfel spus, ea mi-a luat dinainte mîngîierile. Dar nu-i port pică, fiindcă ştiu că şi ea la rîndu-i a fost păgubită de mama ei. Dacă m-ar întreba cineva, la ce atîta teatru, aşi răspunde: încerc să mai vin o dată pe lume, dar să-mi iasă mai bine...”

Revelaţia II

„Pe corabia noastră, părinte, semenii noştri mişună ca furnicile: au spălat-o cu pletele mele, ei se caţără pe catarge şi-şi întind pînzele verzi ale furnicarului lor, precum nişte unduitoare frunze de viţă: cîrmaciul dă să smulgă cîrma şi s-o ridice în spate ca pe o pradă care i-ar îngădui să mănînce şi să trăiască o săptămînă întreagă; cei slabi trag de parîma sărată şi se mistuie în pîntecele casei noastre plutitoare. Însă tu, părinte, să nu mi te arăţi însetat. În înfulecarea lor grăbită, doar ţie, inima mea, singurul meu părinte, ţi se cuvine bucata cea mai grabnică. Te hrăneşti doar cu fărîme de vînt.”

Revelaţia III

„Cînd seara ne ia somnul toţi ne preschimbăm în actori şi fiecare din noi urcăm pe o altă scenă, ca să ne jucăm rolul. Dar ziua? Ziua, pe trezite, ne învăţăm rolul. Uneori nu ni-l însuşim cum trebuie, şi atunci n-ar fi bine să ieşim pe scenă, şi s-ar cădea să stăm în umbra altor actori, care ştiu mai bine şi ce să spună şi cum să păşească.

Dar tu, tu eşti cel care vine la teatru să ne vadă spectacolul, nu să joace un rol. Bine ar fi ca ochiul tău să cadă pe mine cînd sunt bine pregătită, pentru că nimeni n-are cum fi şi frumos şi deştept şapte zile pe săptămînă.”

Epilog

 

Calendarul Spectacolelor:
Noutăţi

Informații la numărul de telefon: 022 24 51 04